Open brief aan de Kalmthoutenaren: geen boerkini in ons zwembad

Op 26 oktober 2018

Open brief aan de Kalmthoutenaar.

Geen boerkini in ons zwembad!

In ons mooie Kalmthout beroert de boerkini de gemoederen.

Boerkini’s horen niet thuis in ons zwembad. Ik aanvaard niet dat vrouwen zich als minderwaardige wezens moeten wegsteken onder een boerkini. De boerkini toelaten via het gemeentelijk zwembadreglement is een regelrechte aanval op onze waarden en normen.

Na een incident met de boerkini in het voorbije jaar hadden wij, de N-VA Kalmthout, in mei aan het schepencollege gevraagd om duidelijkheid te scheppen over wat er wel en wat er niet kan in ons zwembad. Dit alleen in het belang van ons zwembadpersoneel. “Voeg gewoon het woord boerkini toe aan het zwembadreglement bij verboden kledij.” was onze vraag.
We kregen op deze vraag jammer genoeg geen eenduidig antwoord. Er werd een gemeenteraad afgelast, er werd advies aan de sportraad gevraagd, uitstel gedrag, er kwam geen uitspraak hierover voor de gemeenteraadsverkiezingen.

En dan krijgen we nu de eerste actie van CD&V na de verkiezingen.

“In Kalmthout mag een boerkini wel!”

De CD&V Kalmthout beseft niet wat ze veroorzaken. Meer zelfs, ze lijkt ervan te genieten dat ze mij en mijn partij kunnen jennen. De arrogantie van de absolute macht in Kalmthout maakt hen zot van glorie.
De N-VA eens goed op hun plaats zetten zit hierachter.
”Jullie vroegen duidelijkheid? Wel, dit is duidelijk” aldus de schepen van sport met een grote glimlach toen het bewuste agendapunt eindelijk op het bestuur besproken werd.
“Ah, jullie gaan alle 6 tegenstemmen zeker? Oh nee, nu nog eventjes met 8!” wierp de CD&V fractieleider de N-VA-fractie nog lachend voor de voeten.
Dat ze ons willen jennen deert me eerlijk gezegd niet.
Maar dat ze de Kalmthoutse bevolking op deze manier in hun politieke spelletje betrekken vind ik daarentegen vreselijk.
Beste Kalmthoutenaar,
Dit gaat echt niet over een duikpak maar wel over een religieus symbool. Volgens onze partij ben je in de eerste plaats Kalmthoutenaar en pas in tweede instantie aanhanger van je geloof. Dit wil dan ook zeggen dat je je aan de maatstaven moet houden van onze gemeenschap.

Als wij de boerkini niet mogen verbieden, dan dreigen we effectief de andere richting uit te gaan. Achteruit, terug in de tijd. De verkeerde richting. En dat willen wij niet!

Jan Van Esbroeck
N-VA Fractieleider gemeenteraad Kalmthout