N-VA wil mogelijkheid invoeren om Kalmthoutbon te schenken aan OCMW Kalmthout

Op 22 april 2020

Op 27 april vindt er een digitale gemeenteraad plaats die volledig in het teken staat van corona. Belangrijk, om een pakket aan sociaaleconomische steunmaatregelen voor onze ondernemers en verenigingen goed te keuren. Eén van de  maatregelen is de Kalmthoutbon, een cadeaubon ter waarde van €10 die inwoners – na de coronacrisis – kunnen spenderen bij de lokale handelaars. “N-VA wil de mogelijkheid invoeren om de Kalmthoutbon te schenken aan het OCMW van Kalmthout”, zegt gemeenteraadslid Stephanie Devos.

OCMW’s krijgen meer aanvragen door de coronacrisis, ook van mensen die voordien nooit hulp vroegen. De kans is reëel dat sommige inwoners de Kalmthoutbon willen doorgeven aan iemand die hier meer nood aan heeft. "Daarom willen wij deze keuzemogelijkheid inschrijven. Het OCMW kan de bon op haar beurt doorgeven aan cliënten met een leefloon of equivalent leefloon om te spenderen bij de lokale handelaar. Zo steunen we de Kalmthoutse ondernemers, want de bon komt uiteindelijk daar terecht, maar ook zij die financieel een duwtje in de rug kunnen gebruiken”, zegt Stephanie Devos. “Wij zullen op de gemeenteraad een wijziging van het voorliggende reglement voorstellen.”