N-VA Kalmthout tevreden over publiek vragenuurtje

Op 5 maart 2019

Burgers krijgen te weinig inspraak in onze gemeente. Dat zegt niet alleen oppositiepartij N-VA, maar ook de burgers op straat. Daarom wordt in het nieuw huishoudelijk reglement – dat eind februari werd goedgekeurd – spreekrecht voorzien voor het publiek voor aanvang van de openbare zitting van de gemeenteraad.

“Wij zijn al langer voorstander van een publiek vragenuurtje”, zegt fractieleider Jan Van Esbroeck (N-VA). “Het was een actiepunt in ons verkiezingsprogramma dat nu is opgenomen in het huishoudelijk regelement van de gemeente. Elke stap naar meer betrokkenheid en transparantie juichen wij uiteraard toe.”

Iedere inwoner van Kalmthout kan van dit spreekrecht gebruik maken. De inwoner kan optreden als individu of namens een groep, vereniging of organisatie. De vraag voor het uitoefenen van spreekrecht moet minstens tien dagen voor de zitting van de gemeenteraad schriftelijk worden ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. “Wij zijn blij dat onze vraag naar meer inspraak en transparantie wordt ingewilligd”, aldus Van Esbroeck ”maar voor N-VA Kalmthout mag het nog verder gaan. Het uitzenden van raadzittingen via live streaming op de webstek van de gemeente en inspraak vóórdat grote projecten plaatsvinden, in plaats van het inlassen van informatievergaderingen nadat de beslissing al genomen is, kunnen de betrokkenheid en transparantie nog verhogen”, besluit Van Esbroeck.

Het platform voor het indienen van een vraag staat nog niet online op de webstek van de gemeente. Maar kan jij echt niet wachten met het stellen van een vraag? mail dan naar: burgemeester [at] kalmthout.be

Redactie: Stephanie Devos