N-VA Kalmthout pleit voor een realistisch groenbeleid

Op 1 augustus 2015

Kalmthout is een groene gemeente, en dat willen we graag zo houden. Toch kan het groenbeleid voor ons realistischer. N-VA Kalmthout pleit ervoor om meer flexibel te zijn bij het vervangen van bomen in onze gemeente.

Bij de kap van een deel van een groep bomen zijn de overgebleven stammen niet erg aantrekkelijk. Deze hebben vaak een kleine kruin en amper tot geen takken. In feite staat er gewoon een stam aan de rand van de tuin.

“Sommige bomen moeten vervangen kunnen worden door mooie, frisse exemplaren”, aldus fractieleider David Cleiren. “Op die manier kunnen deze groeien en zich vormen naar de nieuwe omgeving. Toch krijgen Kalmthoutenaren hier regelmatig geen vergunning voor. De N-VA pleit dan ook voor realisme in het groenbeleid.”

De N-VA wil Kalmthoutenaren de mogelijkheid geven om zulke kale stammen te vervangen door jonge bomen met voldoende stamomtrek. Deze bereiken sneller een zekere hoogte dan de aanplanting van een boomscheut. Bij grotere percelen kan een gefaseerde vervanging de ruimtelijke impact beperken.