N-VA Kalmthout pleit voor duurzamere lokale informatiedragers van bamboe

Op 18 oktober 2020

Tot op heden werd enkel naar aluminium verkeersborden en informatiedragers gekeken. Nochtans, in Nederlandse steden en dorpen worden steeds meer aluminium verkeersborden vervangen door klimaatneutrale exemplaren van bamboe. “Ook wij vragen de gemeente Kalmthout om – wanneer een lokale informatiedrager aan vervanging toe is – te kiezen voor een duurzaam alternatief van bamboe”, zeggen Servaas Hiel en Stephanie Devos (N-VA). “Kalmthout zou zo een pionier kunnen zijn: de eerste gemeente in België die kiest voor een volledig klimaatneutraal alternatief voor haar bewegwijzering.”

Duurzaam alternatief

“Wij hebben ons het voorbije jaar goed laten informeren”, vertelt Servaas Hiel. “Bamboe is zeer robuust van materiaal en kan zo’n twintig jaar mee, dat is acht jaar langer dan de aluminium borden die vandaag worden gebruikt. Verder is een bamboe bord volledig CO2-neutraal. Bamboe absorbeert 400 kilogram CO2 per kubieke meter. Ter vergelijking, bij de productie van aluminium wordt 33.000 kilogram CO2 uitgestoten. Bovendien beschikken de bamboeborden ondertussen over een CE-certificatie (certificaat van prestatiebestendigheid).”

De aankoopprijs van een bamboebord ligt hoger dan een aluminiumbord. Maar omdat ze langer meegaan, zou de prijs per jaar per bord niet hoger zijn. De gemeente is niet bevoegd om alle borden zomaar aan te passen. Voor verkeersborden is de gemeente verplicht bepaalde technische bepalingen te volgen. "Ons voorstel luidt dan ook om in de toekomst de versleten of kapotte lokale informatiedragers te vervangen door een bamboe exemplaar”, zegt Stephanie Devos. “De ingang van de Kalmthoutse heide aan de Vroente, onze toeristische toegangspoort, wordt de komende jaren opnieuw ingericht. Volgens ons het ideale proefproject om bamboeborden te integreren?”

Binnen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) loopt een onderzoek naar de toepassing van bamboeborden op gewestwegen. Concreet vragen we op de gemeenteraard van 26 oktober dat Kalmthout bij wijze van proefproject bamboeborden zal integreren bij de herinrichting van de Vroente. En, wanneer de resultaten van het onderzoek van AWV positief zijn, de gemeente ook haar lokale informatiedragers (wanneer die aan vervanging toe zijn) zal vervangen door het duurzaam alternatief van bamboe.

Bekijk ook zeker de ATV-reportage met Servaas Hiel hierover: https://bit.ly/2HfcDXJ