Kalmthoutse ondernemingen ontvangen extra compensatie

Op 1 december 2020

Kalmthoutse zelfstandigen in hoofd- en bijberoep zullen extra compensatie ontvangen. Het voorstel van N-VA om ook zelfstandigen in bijberoep die een Vlaamse premie ontvangen niet te vergeten en extra te ondersteunen werd goedgekeurd.

Onze Kalmthoutse ondernemingen hebben het zwaar te verduren door de federale coronamaatregelen. Alle cafés en restaurants en zogenaamde niet-essentiële sectoren ontvingen in oktober opnieuw het nieuws dat ze verplicht de deuren moesten sluiten in strijd tegen de verdere verspreiding van het coronavirus. Een zware klap voor onze ondernemingen die worden geconfronteerd met een sterke omzetdaling. N-VA Kalmthout schoot in actie en diende opnieuw (zoals in het begin van de coronacrisis) een voorstel in om onze Kalmthoutse horeca te ondersteunen. “Het gemeentebestuur wil ook deze keer een Kalmthoutse premie voorzien voor ondernemingen die de Vlaamse premie ontvangen (het zogenaamde beschermingsmechanisme)”, zegt gemeenteraadslid Stephanie Devos (N-VA). “Daar zijn wij natuurlijk blij om.”

“Alleen kiest het gemeentebestuur ervoor – en dat was een bewuste keuze – om zelfstandigen in bijberoep uit te sluiten. Dat is eerder vreemd aangezien zelfstandigen in bijberoep onder bepaalde voorwaarden wél recht hebben op de Vlaamse premie. Voor de Vlaamse premie worden bijberoepers die boven een bepaald beroepsinkomen vallen gelijkgesteld met de hoofdberoepers waardoor ze eenzelfde premie ontvangen. In andere gevallen, wanneer bijberoepers tussen bepaalde inkomenscategorieën vallen, ontvangen zij de helft van de Vlaamse premie. “Het leek ons ook maar logisch om die wijziging ook toe te voegen aan het Kalmthouts reglement zodat zowel hoofd- als bijberoepers een compensatie kunnen ontvangen. Dat werd gelukkig aanvaard”, besluit Stephanie Devos.

“Ook in het begin van coronacrisis deden wij enkele voorstellen ter ondersteuning van onze lokale ondernemers”, zegt fractieleider Jan Van Esbroeck (N-VA). “Dat werd ook aangenomen door het gemeentebestuur. Lokale ondernemers die toen recht hadden op de Vlaamse hinderpremie ontvingen bijkomend de Kalmthoutse hinderpremie. Wij zijn blij dat ook lokaal de nodige ondersteuning kan worden voorzien voor onze Kalmthoutse ondernemingen”

Op de gemeenteraad van 30 november 2020 werd het volgende unaniem goedgekeurd:

• 500 euro voor zelfstandigen in hoofdberoep (en zelfstandigen in bijberoep die daarmee worden gelijkgesteld)
  • 250 euro voor zelfstandigen in bijberoep