Kalmthout ondertekent Charter "Masterplan toegankelijke bushaltes"

Op 22 februari 2021

Op voorstel van N-VA Kalmthout op de gemeenteraad van 22 februari 2021 zal de gemeente Kalmthout het Vlaamse charter ‘Masterplan Toegankelijke bushaltes’ ondertekenen. Via het charter engageert de gemeente Kalmthout zich om de bushaltes van De Lijn langs gemeentewegen toegankelijk te maken voor mensen met een motorische of visuele beperking. Van de 73 bushaltes in Kalmthout is er slechts 1 toegankelijk voor personen met een motorische beperking (zonder assistentie). 19 zijn toegankelijk voor personen met een motorische beperking mits assistentie. Slechts 6 van de 73 zijn toegankelijk voor personen met een visuele beperking.

Het zijn de steden en gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de aanpassing van deze haltes. De Vlaamse Regering werkte daarom met VVSG (Vereniging  van Vlaamse steden en gemeenten) een charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’ uit.  Gemeentes die dit charter ondertekenen, engageren zich om de doelstellingen van het Masterplan te realiseren. Verder dienen ze bij iedere ingreep op het openbare domein een toegankelijkheidstoets uit te voeren. In ruil krijgen gemeentes een subsidie van 5000 euro voor iedere halte die ze toegankelijk maken. Tevens kunnen ze een coachingtraject volgen waarbij ze ondersteund worden bij de opmaak van een actieplan. Daarnaast wordt er tweejaarlijks een award en bijhorende geldprijs van 50 000 euro uitgereikt aan de  ‘Meer Mobiele Gemeente’.

Het voorstel van N-VA werd unaniem goedgekeurd. Kalmthout zal het charter ondertekenen en de 16 bushaltes langs gemeentewegen zo snel mogelijk toegankelijk maken voor mensen met een beperking. "Het moet immers de ambitie zijn om een toegankelijke gemeente te worden waar iedereen zelfstandig mobiel kan zijn, ongeacht leeftijd of beperking", besluit fractieleider Stephanie Devos.