1.000 venstermondmaskers voor mensen met een auditieve beperking

Op 3 december 2020

Kalmthout verdeelt drie herbruikbare venstermondmaskers aan mensen met een auditieve beperking (doven of slechthorenden). Ook het loketpersoneel van de gemeente en OCMW ontvangen een venstermondmasker. N-VA Kalmthout diende daarvoor een voorstel in op de laatste gemeenteraad. Ook de gemeente schoot snel in actie. Volgende maand worden de herbruikbare mondmaskers geleverd.

Gemeenteraadslid Anita Van Der Poel wijst op het belang van dergelijke mondmaskers: "In het kader van de exit-strategie wordt het gebruik van mondmaskers sterk aangeraden en in bepaalde gevallen verplicht. Het gebruik van de klassieke mondmaskers heeft echter een grote impact op het leven van personen met een auditieve beperking omdat zij voor hun communicatie veelal afhankelijk zijn van het liplezen of het kunnen volgen van de mimiek. Maar ook voor anderen hebben venstermondmaskers tal van voordelen.”

Anita benadrukte ook het belang van stickertjes voor slechthorenden op mondmaskers. "Een kleine moeite. En mensen weten dan meteen dat ze iets luider moeten praten of beter articuleren omdat het gaat om iemand met een auditieve beperking."Het gemeentebestuur vindt dit een interessant idee.