Gaan alle spooroverwegen in Kalmthout sluiten?

Op 16 oktober 2020

Spoorwegbeheerder Infrabel stelt in een sfeerbeeldstudie voor dat in Kalmthout alle spooroverwegen moeten sluiten tegen 2050. De overwegen worden vervangen door fiets-, voetgangers- of autotunnels, of helemaal niets. N-VA Kalmthout moedigt het onderzoek naar veilige alternatieven zoals tunnels aan. Het gaat over een eerste langetermijnvisie, maar momenteel kunnen wij niet meegaan in de ingrijpende visie van Infrabel voor Kalmthout.

Veiligheid voorop

Veiligheid moet altijd een prioriteit zijn. In dat opzicht zijn wij tevreden met een studie die kijkt naar andere veilige alternatieven, want elke overweg is een mogelijk gevaar voor ongevallen. Het sluiten van overwegen kan het aantal ongevallen verminderen, maar ook het sluipverkeer in woonwijken doen afnemen en voor een betere doorstroming van de treinen zorgen.

Ingrijpende visie

Helaas is de visie van Infrabel voor Kalmthout zeer drastisch. Alle zes de spooroverwegen worden gesloten zonder veel alternatief. Vier van de zes overwegen sluiten definitief voor autobestuurders. Omdat spoorlijn 12 midden door onze gemeente loopt betekent dit een letterlijke knip van de gemeente in twee. Daar kunnen wij niet achterstaan. Ook voor de hulpdiensten kan het sluiten van overwegen zonder alternatief problematisch zijn wanneer zij snel ergens moeten geraken. Daarnaast moeten we ons ervan bewust zijn dat het installeren van een autotunnel aan de stations Heide en Kalmthout een zware ingreep is die gepaard zal gaan met heel wat onteigeningen. Dat moet allemaal ten gronde onderzocht worden.

 

In de visie van Infrabel sluiten alle spooroverwegen in Kalmthout. Voor twee overwegen (Vogelenzangstraat en Bareelstraat) wordt geen alternatief voorzien. Voor andere twee overwegen wordt enkel een fiets- en/of voetgangerstunnel voorzien (Frans Raatsstraat en Kijkuitstraat). Enkel aan het station van Kalmthout en het station van Heide zou een autotunnel en een fiets- en voetgangerstunnel komen (al dan niet geïntegreerd).

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is