Eerste spadesteek sportpark gezet

Op 2 oktober 2013

Het sportpark vraagt om een totale investering van vijf miljoen euro die het gemeentebestuur verdeelt over drie jaar tijd. In 2016 moeten er dus normaal de eerste sportwedstrijden kunnen plaatsvinden.

"De sportverenigingen in de gemeente zijn al decennialang vragende partij voor een centraal en modern sportpark. In 2002 is de bal aan het rollen gegaan toen we de grond konden herbestemmen.

We kozen deze locatie omdat ze centraal is, de rechthoekige vorm ideaal is voor voetbalvelden, en omdat de eigenaar ze wilde verkopen. Maandag zijn de werkzaamheden gestart.

Daar zijn we heel fier op. Het is wel een hele investering maar die kunnen we deels terugverdienen door de nieuwe gebouwen te verhuren en de huidige, oude sportvelden te verkopen.

Op die van K  Kalmthout  SK en ACK aan het station komen waarschijnlijk verkavelingen.

Drie fases

De werkzaamheden zullen drie jaar duren. De eerste fase die deze week van start is gegaan, bestaat puur uit grondwerken. Dat is onder andere nodig om het hoogteverschil van drie meter tussen de ene en de andere kant weg te nemen. Die bedrijvigheid zal tot volgende zomer duren.

Daarna kan de tweede fase aanvangen voor de aanleg van de drie gebouwen voor voetbal, atletiek en petanque, met telkens eigen kleedkamers en een kantine. De laatste en derde fase concentreert zich op de aanleg van de vier voetbalvelden, een atletiekpiste, een Finse piste, tien petanquebanen, twee terreinen voor beachvolleybal en een speelzone.

Het uiteindelijke sportpark zal een ring van groen rond zich krijgen en over tweehonderd parkeerplaatsen beschikken. Zo blijft overlast voor de buren beperkt en zal de verkeerscirculatie in de omgeving vlot verlopen.

Maar daarmee is het plaatje nog niet compleet. Op de hoek van het park die grenst aan het Pastoor Hensstraatje krijgt turnclub Gym- Ka nog de kans om een eigen turnzaal te bouwen. In tegenstelling tot de andere gebouwen, waarbij de gemeente eigenaar wordt, moeten zij zelf opdraaien voor de kosten.

"We investeren twee miljoen euro.

We zijn blij dat we de kans gekregen hebben om hier een nieuwe locatie op te starten want de huidige is versleten.

Als alles goed gaat, is onze zaal ook klaar in 2016", zegt voorzitter Tom Van Hauwaert toe.