Beslissing Nx laat nog steeds op zich wachten

Op 30 november 2011

De planning van een nieuwe gewestweg in de regio van Kapellen en Stabroek blijft maar aanslepen. Het dossier rond de weg die de gemeenten ten noorden van Antwerpen moet verbinden met de A12, zit al jaren in de wachtkamer, en wordt nu en dan eens opgerakeld. Afgelopen lente leek de zaak in een stroomversnelling te komen, toen het kabinet van Hilde Crevits liet weten dat de beslissing over de zogenoemde Nx nog voor de zomer zou vallen.Het bleef verdacht stil afgelopen zomer, en nu blijkt dat het nog minstens twee tot drie maanden zal duren voor de knoop doorgehakt kan worden en er eindelijk een tracé wordt gekozen. Ondertussen is er wel een milieueffectenrapport opgesteld. Dat werd in juli door minister Crevits aan de lokale besturen voorgesteld. De volgende stap was het opstellen van een ontwerp-eindrapport dat nu met de betrokken gemeentes overlegd wordt. "Het resultaat van het onderzoek wordt in verder overleg gedaan met de lokale besturen", zegt Katrien Rosseel van het kabinet van de minister. "Dat zal enkele maanden in beslag nemen en dan kan er een definitieve keuze gemaakt worden."Intussen liet N-VA zich ook nog opmerken in de discussie door een standpunt in te nemen. De lokale afdelingen van Kalmthout, Kapellen, Polder en Stabroek vinden dat het eerste zuidelijke tracé voor de Nx veruit de meest gunstige oplossing is voor de regio. Verder willen de N-VA'ers ook dat er eindelijk schot in de zaak komt.