N-VA Kalmthout in strijd tegen snelle afbouw geldautomaten

Op 31 januari 2023

Steeds meer bankkantoren sluiten en geldautomaten verdwijnen. Die evolutie is voornamelijk toe te schrijven aan de toenemende digitalisering waardoor geldautomaten minder worden gebruikt. “Toch zijn er ook mensen die niet mee zijn met de digitalisering. Die mogen we niet in de kou laten staan. Daarom achten wij een minimale spreiding van geldautomaten wenselijk”, stelt fractieleider Stephanie Devos. “Dit kan door geldautomaten – net zoals in het buitenland – eenvoudiger toe te laten bij handelaars.”.

Kalmthout beschikt vandaag over negen geldautomaten. Nieuwmoer heeft er slechts één en Achterbroek zelfs geen. Omdat het om federale materie gaat, vraagt N-VA Kalmthout de gemeenteraad om de problematiek op federaal niveau aan te kaarten en de regering te vragen om de nodige initiatieven te nemen, zoals het toelaten van handelaars om geldautomaten in de eigen handelszaak te installeren en te beheren. Kamerleden Yngvild Ingels en Sander Loones (N-VA) hebben een wetsvoorstel op de agenda in het federaal parlement.

De vier grootste banken hebben zich een tijdje geleden verenigd in het batopin-project om de spreiding van geldautomaten te bepalen en geldautomaten te vervangen door een ‘bankneutraal’ netwerk. De geldautomaten zouden op ‘neutralere’ plaatsen opduiken, los van bankkantoren. Tegen ten laatste 2025 wil Batopin 95% van de bevolking binnen max. 5km een geldautomaat ter beschikking te stellen. “De banken bouwen hun geldautomaten echter veel sneller af dan dat het ‘bankneutraal’ netwerk wordt uitgerold”, stelt Devos.

In het N-VA voorstel zouden handelaars geldautomaten tot 10.000 euro cash kunnen uitbaten. “Dit is positief voor handelaars, die hun cash geld kwijt kunnen via de automaat in hun winkel en niet meer naar de bank moeten. Het levert ook een toename van bezoekersaantallen én bestedingen in de winkel. Het voorstel is ook positief voor burgers die geldautomaten kunnen vinden bij lokale handelaars en geld afhalen kunnen combineren met boodschappen doen”, besluit Devos

Op de gemeenteraad van 30 januari 2023 is beslist dat een brief naar de banken alsook de federale regering zal worden verstuurd met deze bezorgdheden en de vraag om betrokken te worden/blijven bij de uitrol van geldautomaten.