Nationaal Park Grenspark Kalmthoutse Heide kent geen steun van CD&V-bestuur. N-VA blijft ijveren voor samenwerking.

Op 25 april 2023

Het CD&V-bestuur van Kalmthout heeft (voorlopig) beslist om de kandidatuurstelling van het Grenspark Kalmthoutse Heide om Nationaal Park te worden niet te steunen. Dit omdat er "te weinig draagvlak en vertrouwen bestaat tussen de partners". Er wordt voor uitstel in het dossier gepleit.

"N-VA Kalmthout is voorstander van een Nationaal Park”, zegt Stephanie Devos (N-VA). “Uiteraard met voldoende garanties voor landbouw, industrie en landeigenaars. Het ontwerpdecreet en de daarbij horende plannen zijn volgens ons duidelijk en bieden die garanties: geen verplichtingen, geen beperkingen en enkel op basis van vrijwilligheid."

Toch bestaat er, voornamelijk bij landbouwers, angst voor de toekomst. "Wij hebben daar begrip voor", vervolgt Devos. "Het dossier heeft een valse start gekend met weinig inspraak en transparantie. Maar helaas worden ook grove onwaarheden als waarheid verkondigd en aangenomen. Wij wensen natuurlijk niet dat het dossier nog jaren verder kabbelt, daar heeft niemand baat bij. Een langere termijn in het dossier kan wel nuttig zijn indien die periode wordt gebruikt om onwaarheden de wereld uit te helpen, het vertrouwen te herstellen en verder te werken aan het dossier met als doel effectief te landen.”

HLN, 25 april 2023.