Mobiliteitsplan: N-VA wil gezonde mix van Vervoersmogelijkheden

Op 21 oktober 2016, over deze onderwerpen: Verkeer en mobiliteit

In 2017 zal de gemeente Kalmthout een nieuw mobiliteitsplan opstellen. De N-VA pleit voor een realistisch en doordacht plan. “We moeten de alternatieven verbeteren, en niet zomaar de auto wegpesten”, aldus fractieleider David Cleiren.

Op basis van de eerste berichten houdt N-VA Kalmthout haar hart alvast vast. “Het studiebureau vertrekt van verouderde principes. Zeggen dat voetgangers en fietsers altijd en overal prioriteit krijgen, klinkt misschien leuk, maar in Achterbroek kan je niet te voet naar de bank, en vanuit Nieuwmoer ga je niet met de fiets naar de post. Elk vervoersmiddel heeft zijn waarde.”

Hoe moet het dan wel?

“We moeten de alternatieven voor de auto versterken, en inzetten op combimobiliteit. De spoorlijn vormt de ruggengraat van de gemeente, en moet niet alleen vlot toegankelijk zijn maar een extra trein per uur zou welkom zijn. Veilige fietspaden langsheen alle gewestwegen zou een topprioriteit moeten zijn. En vraaggerichte bussen kunnen de concurrentie met de auto aangaan. Hoe vlotter mensen kunnen overstappen van de ene manier naar de andere, en alles combineren, hoe beter.”